Najważniejsze informacje i najczęściej zadawane pytania dotyczące praktyk studenckich

Treść (rozbudowana)
I. Kto jest u nas na Wydziale Opiekunem praktyk i kiedy są konsultacje w sprawie praktyk?

Na naszym Wydziale kierunkowymi/specjalnościowymi Opiekunami praktyk są:

Dr Aleksandra Wereszka - studenci I roku Wzornictwa (I stopień)

Konsultacje pokój nr 221

Wtorek: 10:00 – 11:00

Czwartek: 13:00 – 14:00

 

Dr inż. Aleksandra Rutkowska - studenci I i II stopnia Wzornictwa / Architektura Tekstyliów

Konsultacje pokój nr 212

Wtorek: 8:15 - 9:00

Środa: 09:15 - 10:00

 

Dr Andrzej Foder - studenci I i II stopnia Wzornictwa / Architektura Ubioru

Konsultacje pokój nr 221

Poniedziałek: 12:00 - 13:00

Czwartek: 12:00 - 13:00

 

Dr Monika Czarska - studenci II stopnia Wzornictwa / Komunikacja Wizualna i Techniki Druku

Konsultacje pokój nr 352

Wtorek: 11:00 - 13:00

 

Dr Marta Miaskowska - studenci I stopnia Wzornictwa / Komunikacja Wizualna i Techniki Druku

Konsultacje pokój nr 106

Wtorek: 14:00 - 16:00

 

Dr inż. Emilia Śmiechowicz - studenci I stopnia Włókiennictwa i Przemysłu Mody oraz studenci II stopnia Włókiennictwa

Konsultacje pokój nr 24

Poniedziałek: 10:15 – 11:00

Wtorek: 11:15 – 12:00

 

Dr inż. Kinga Stasik – studenci Inżynierii Wzornictwa Przemysłowego

Konsultacje pokój nr 255

Poniedziałek: 11:00 - 12:00

Piątek: 11:00 - 12:00

 

0
II. Jakie mogą być formy odbywania praktyk?

Zgodnie z Regulaminem najczęstsze formy realizacji praktyk to:

  1. praktyka realizowana na podstawie skierowania z uczelni,
  2. aktualna praca zawodowa na podstawie umowy o pracę, zlecenie lub o dzieło,
  3. w ramach własnej działalności gospodarczej.

Czas odbywania praktyk zależy od kierunku i stopnia studiów i jest taki sam niezależnie od formy odbywania praktyk (szczegóły: Regulamin praktyk, Ramowe Programy Praktyk).

0
III. Jakie są obowiązki studenta?

Student jest zobowiązany w szczególności do:

  1. uczestniczenia w spotkaniach organizacyjnych dla studentów odbywających praktyki zawodowe,
  2. odbycia w Politechnice Łódzkiej szkolenia w zakresie ogólnych zasad bezpieczeństwa i higieny pracy podczas odbywania praktyki zawodowej oraz dostarczenia zaświadczenia potwierdzającego jego ukończenie do dziekanatu przed jej rozpoczęciem w zakładzie pracy,
  3. odbycia w zakładzie pracy szkolenia wstępnego z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy przed rozpoczęciem praktyki zawodowej oraz dostarczenia karty szkolenia potwierdzającej jego ukończenie do dziekanatu,
  4. ubezpieczenia się̨ na własny koszt od następstw nieszczęśliwych wypadków na czas trwania praktyki zawodowej, pod rygorem niedopuszczenia przez zakład pracy do jej odbycia,
  5. dostarczenia opiekunowi studenckich praktyk zawodowych szczegółowego programu praktyki zawodowej i uzyskania jego zgody na jej realizację w wybranym miejscu,
  6. przekazania zakładowi pracy wszystkich dokumentów wymaganych do realizacji praktyki zawodowej,
  7. uzyskania, na żądanie zakładu pracy, orzeczenia lekarskiego o dopuszczeniu go do pracy w zakresie i na stanowisku pracy przewidzianym w ramach realizacji praktyki zawodowej pod rygorem niedopuszczenia go przez zakład pracy do jej odbycia,
  8. realizacji wszystkich zadań wynikających z programu praktyki zawodowej,
  9. rzetelnego wywiązywania się̨ z powierzonych obowiązków w miejscu odbywania praktyki zawodowej,
  10. utrzymania kontaktu z wydziałowym pełnomocnikiem ds. praktyk studenckich, bądź́ opiekunem studenckich praktyk zawodowych, w tym zgłaszania odstępstw i nieprawidłowości w procesie realizacji praktyki zawodowej,
  11. przestrzegania w miejscu odbywania praktyki zawodowej przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przeciwpożarowych, wymaganych klauzul ochrony danych i poufności dokumentów oraz regulaminów wewnętrznych,
  12. złożenia w wymaganym terminie kompletu dokumentów potwierdzających odbycie praktyki zawodowej.
0
IV. Jak można zrobić na uczelni wymagane szkolenie wstępne z zakresu BHP podczas odbywania praktyki zawodowej?

Na profilu WIKAMP. Szczegóły w załączniku 1a i załączniku 1b na stronie wydziałowej w zakładce STUDENCI/Praktyki studenckie lub pod linkiem:
https://edu.p.lodz.pl/course/view.php?id=198

0
V. Jaki jest Ramowy Program Praktyk dla mojego kierunku?

Ramowy program praktyk dla kierunku Wzornictwo - I stopień (załącznik 8a)
Ramowy program praktyk dla kierunku Wzornictwo - II stopień (załącznik 8b)
Ramowy program praktyk dla kierunku Włókiennictwo i Przemysł Mody - I stopień (załącznik 8c)
Ramowy program praktyk dla kierunku Włókiennictwo - II stopień (załącznik 8d)
Ramowy program praktyk dla kierunku Inżynieria Wzornictwa Przemysłowego - I stopień (załącznik 8e)
 

0
VI. Co to jest szczegółowy program praktyk i jak go napisać?

Szczegółowy program praktyk jest spisem obowiązków i zadań, które praktykant będzie miał do wykonania w zakładzie. Należy go przygotować na podstawie właściwego dla kierunku Ramowego Programu Praktyk i dostosować do specyfiki zakładu oraz wykonywanych w nim zadań.

0
VII. Co trzeba zrobić przed rozpoczęciem praktyki realizowanej na zasadzie skierowania z uczelni?

Krok 1:

  • należy zapoznać się z odpowiednim dla kierunku studiów Ramowym Programem Praktyk (patrz Pyt. V),
  • następnie należy przesłać mailem do kierunkowego opiekuna praktyk edytowalne wersje wypełnionych przez siebie skonsultowanych z zakładem pracy dokumentów:
  1. uzupełniona o dane studenta i zakładu pracy (wraz z adresem strony internetowej) edytowalna wersja skierowania na praktykę zawodową (załącznik 3),
  2. szczegółowy program praktyk ( wypełniony wstępnie  w porozumieniu z zakładem pracy zakres działań wykonywanych w trakcie praktyk) (załącznik 3a),
  3. edytowalna wersja umowy o organizację i prowadzenie praktyk zawodowych uzupełniona o dane zakładu pracy i dane studenta (załącznik 2),
  4. edytowalna wersja potwierdzenia odbycia praktyki zawodowej uzupełniona o dane studenta oraz przedmiotowe efekty uczenia się (z karty przedmiotowej dla przedmiotu „Praktyka” dla danego semestru) (załącznik 4).

W mailu należy również załączyć następujące załączniki do umowy:

  1. klauzula RODO (załącznik 2b),
  2. Ramowy Program Praktyk dla kierunku (patrz Pyt. V),
  3. Karta wstępnego szkolenia w zakresie bhp podczas odbywania praktyki zawodowej w Zakładzie Pracy (załącznik 2a).

Krok 2:

  • Po uzyskaniu mailowej akceptacji kierunkowego Opiekuna praktyk należy udać się do zakładu z następującymi dokumentami w celu ich podpisania:
  1. dwoma egzemplarzami umowy (2 szt.) wraz z załącznikami (klauzula RODO, Ramowy Program Praktyk, Karta wstępnego szkolenia w zakresie bhp podczas odbywania praktyki zawodowej w Zakładzie Pracy, Potwierdzenie odbycia praktyki zawodowej),
  2. dwoma egzemplarzami skierowania (2szt.),
  3. dwoma egzemplarzami szczegółowego programu praktyk (2 szt.).

Krok 3:

  • Następnie należy zgłosić się do kierunkowego Opiekuna praktyk z:
  1. podaniem do Prodziekan ds. studenckich o możliwość wcześniejszej realizacji praktyk - dotyczy Wzornictwa I stopnia oraz  WiPM I stopnia (podanie należy wygenerować ze swojego konta na webdziekanacie),
  2. dwoma egzemplarzami (2 szt.) podpisanej przez zakład pracy umowy z PŁ wraz z załącznikami,
  3. dwoma egzemplarzami (2 szt.) podpisanego przez zakład pracy skierowania,
  4. dwoma egzemplarzami szczegółowego programu praktyk (2 szt.) zatwierdzonego i podpisanego przez zakład pracy,
  5. wydrukowanymi dokumentami zakładu z KRS lub CEIDG,
  6. potwierdzeniem ubezpieczenia NNW,
  7. wydrukowanym potwierdzeniem odbycia na uczelni szkolenia BHP dotyczącego praktyk.

Krok 4:

  • Po wpisaniu umowy do ewidencji i podpisaniu skierowania przez kierunkowego Opiekuna praktyk student ma obowiązek zgłosić się z tym kompletem dokumentów po podpis do Prodziekan ds. studenckich.
0
VIII. Jakie dokumenty dostarczam do zakładu wraz z rozpoczęciem praktyk?

Do zakładu wraz z rozpoczęciem praktyk student dostarcza:

  1. jeden egzemplarz umowy (1 szt.) podpisany przez Prodziekan ds. studenckich wraz z klauzulą RODO,
  2. Ramowy Program Praktyk,
  3. Karta wstępnego szkolenia w zakresie bhp podczas odbywania praktyki zawodowej w Zakładzie Pracy,
  4. Potwierdzenie odbycia praktyki zawodowej z wypełnionymi przedmiotowymi efektami uczenia się,
  5. jeden egzemplarz skierowania (1 szt.) podpisany przez kierunkowego Opiekuna praktyk,
  6. szczegółowy program praktyk zatwierdzony przez kierunkowego Opiekuna praktyk.

Uwaga! Praktyka odbyta bez uprzednio podpisanego skierowania nie będzie zaliczona.

0
IX. Co trzeba zrobić, aby zaliczyć praktyki na podstawie pracy zawodowej?

Należy zgłosić się do kierunkowego Opiekuna praktyk z:

  1. aktualną umową o pracę, zlecenie lub o dzieło,
  2. wydrukowanymi dokumentami zakładu z KRS lub CEIDG,
  3. potwierdzeniem NNW,
  4. wydrukowanym potwierdzeniem odbycia na uczelni szkolenia BHP dotyczącego praktyk,
  5. wydrukowanym i wypełnionym oświadczeniem o zapoznaniu się z przepisami BHP podczas odbywania praktyk zawodowych (załącznik 6),
  6. poprawnie wypełnionym i wygenerowanym z webdziekanatu wnioskiem o zaliczenie praktyki zawodowej na podstawie innej aktywności,
  7. raportem/sprawozdaniem z odbycia praktyk,
  8. podaniem do Prodziekan ds. studenckich o możliwość wcześniejszej realizacji praktyk (podanie należy wygenerować ze swojego konta na webdziekanacie) - dotyczy Wzornictwa I stopnia oraz  WiPM I stopnia,

 

Uwaga! Nie można uzyskać zaliczenia odbytej praktyki zawodowej na podstawie wykonywanej w przeszłości pracy zawodowej lub innych aktywności.
Należy zwrócić uwagę na to, by wykonywana praca odpowiadała zajęciom określonym w Ramowym Programie Praktyk.

0
X. Co należy zrobić po odbyciu praktyk na podstawie skierowania z uczelni?

Należy kierunkowemu Opiekunowi praktyk dostarczyć następujące dokumenty:

  1. kopię umowy z zakładem pracy (podpisanej przez Prodziekan i zakład pracy) wraz z ramowym programem praktyk i klauzulą RODO,
  2. kopię skierowania na praktykę zawodową (podpisanego przez kierunkowego Opiekuna praktyk i zakład pracy),
  3. kopię szczegółowego programu praktyk ( podpisanego przez zakładowego Opiekuna praktyk i kierunkowego Opiekuna praktyk),
  4. Zaświadczenie o ukończeniu szkolenia w zakresie ogólnych zasad BHP podczas odbycia praktyki zawodowej, które student odbył na PŁ przed praktykami,
  5. Kartę wstępnego szkolenia BHP w zakładzie pracy, potwierdzającą uczestnictwo w szkoleniu (wypełniona i podpisana przez zakład pracy),
  6. oświadczenie o zapoznaniu się z przepisami BHP podczas odbywania praktyk zawodowych (wydrukowane i wypełnione przez studenta) (załącznik 6),
  7. dokumenty zakładu z KRS lub CEIDG,
  8. potwierdzenie NNW,
  9. potwierdzenie odbycia praktyki zawodowej (wypełnione i podpisane przez zakładowego Opiekuna praktyk) wraz z oceną stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się,
  10. dokumentację/raport/sprawozdanie z przebiegu praktyki zawodowej, podpisany przez zakładowego opiekuna praktyk.
  11.  ankietę oceny praktyk wypełnioną i podpisaną przez studenta (załącznik 9).

Po uzyskaniu podpisu kierunkowego Opiekuna praktyk na sprawozdaniu student pozostawia kompletną dokumentację u Opiekuna praktyk. Uzyskanie wpisu „zal” do ZTN jest możliwe wyłącznie w przypadku złożenia kompletnej dokumentacji.

0
XI. Kiedy muszę dostarczyć dokumenty po odbyciu praktyk do Opiekuna praktyk i dziekanatu?

Dokumenty należy dostarczyć do kierunkowego Opiekuna praktyk w terminie do 14 dni od zakończenia praktyk z wyłączeniem okresu wakacyjnego:

I stopień (WiPM, Wzornictwo) - nie później niż do 15 października 2024r (termin bezwzględny!),

II stopień i pozostałe kierunki - zgodnie z terminami obligatoryjnymi na PŁ (termin zakończenia sesji).

0
XII. Co należy zrobić jeżeli chcę odbyć praktyki dłuższe niż to wynika z programu?

Są to praktyki dodatkowe, które mogą znaleźć się w suplemencie do dyplomu. Należy najpierw złożyć podanie do Prodziekan ds. studenckich o zgodę. Po uzyskaniu akceptacji - procedura jak przy praktykach programowych.

0
XIII. Czy można podzielić praktykę i odbyć jedną część praktyki w jednym, a drugą w drugim zakładzie?

Tak, ale tylko praktyki trwające 9 tygodni i wyłącznie za zgodą kierunkowego Opiekuna praktyk. Łączny czas praktyk musi pokrywać się z wymaganym dla danego semestru czasem praktyk. Należy przygotować do każdego zakładu oddzielny komplet wymaganych dokumentów.

0

Strona dziala - zabbix